Schadevrije jaren

Wanneer u uw auto verzekert, of bedrijfsauto, komt u al snel de term ‘schadevrije jaren’ tegen. Wat zijn schadevrije jaren precies? En wat betekenen deze voor u en uw verzekering?

Wat zijn schadevrije jaren?

Schadevrije jaren zijn de jaren waarin u met uw auto geen schade maakt vanaf het moment dat u een autoverzekering afsluit. Verandert u van verzekering? Dan vraagt uw nieuwe verzekeringsmaatschappij hoeveel schadevrije jaren u heeft opgebouwd. Het aantal schadevrije jaren kunt u aantonen met een overzicht van uw vorige verzekeraar. Maar uw nieuwe verzekeraar kan de schadevrije jaren alleen toepassen wanneer deze in Roy data staan. Roy data is de landelijke digitale database waarin alle schadevrije jaren van motorrijtuigen worden opgeslagen door verzekeraars.

De voordelen van schadevrije jaren

Schadevrije jaren opbouwen heeft veel voordelen. Met elk jaar dat u geen schade maakt, klimt u op de bonus-malusladder. U kunt stijgen of dalen op deze ladder. Wanneer u stijgt door schadevrij te rijden, betaalt u minder premie. Wanneer u daalt door schade, betaalt u meer premie. De hoogte van de schade maakt niet uit. Dus hoe meer schadevrije jaren u opbouwt, hoe minder premie u betaalt. En hoe meer geld u bespaart.

Hoe behoud ik schadevrije jaren en hoe verlies ik deze?

U verliest schadevrije jaren wanneer u zelf verantwoordelijk bent voor schade. Tegen een paaltje rijden is hier een bekend voorbeeld van. Wanneer u voor het eerst een autoverzekering afsluit, heeft u nog geen schadevrije jaren opgebouwd. Veroorzaakt u dan in het eerste jaar schade? Dan kunt u ook negatieve schadevrije jaren opbouwen: een malus. Dit betekent dat u in de min gaat en extra premie betaalt. Bij omstandigheden waar u geen schuld aan heeft, behoudt u uw schadevrije jaren. Denk hierbij aan een sterretje in de ruit of diefstal.

Schadevrije jaren van een lease auto

U rijdt al jarenlang een lease auto voor het werk, maar besluit een eigen auto te kopen. En u wilt graag de opgebouwde schadevrije jaren van de lease auto gebruiken om uw eigen auto te verzekeren. Dit is mogelijk, maar kan alleen wanneer u geen lease auto meer rijdt. Schadevrije jaren zijn namelijk maar op één auto tegelijk toepasbaar. Ook zult u hiervoor een leaseverklaring op moeten vragen bij uw leasemaatschappij. Deze verklaring kunt u uw nieuwe verzekeringsmaatschappij toesturen wanneer u een verzekering afsluit.

Schadevrije jaren op twee auto’s

Rijdt u twee auto’s? Dan is het niet mogelijk om de schadevrije jaren van uw eerste auto mee te nemen naar uw tweede auto. U begint bij uw tweede auto dus opnieuw met het opbouwen van schadevrije jaren. De meeste verzekeraars verstrekken onder bepaalde voorwaarden wel extra korting wanneer u een tweede auto verzekert. Bij Verzekeruzelf.nl is zo’n tweede gezinsautokorting ook mogelijk.

Schadevrije jaren uit het buitenland

U heeft in het buitenland gewoond en daar een autoverzekering gehad. De schadevrije jaren die u heeft opgebouwd kunt u dan meenemen naar Nederland. Een buitenlandse royementsverklaring wordt door de meeste Nederlandse verzekeraars geaccepteerd, maar de voorwaarden verschillen. Zo nemen sommige verzekeraars het aantal schadevrije jaren gewoon over, terwijl andere alleen extra korting geven. Verzekeruzelf.nl neemt van deze verklaring de schadevrije jaren over. Deze royementsverklaring kunt u opvragen bij uw vorige verzekeraar in het buitenland.

Schadevrije jaren opvragen

Uw aantal schadevrije jaren staan altijd vermeld op uw laatste polisblad. U kunt uw opgebouwde schadevrije jaren ook opvragen bij uw verzekeringsmaatschappij. Stel, uw verzekering is beëindigd. Dan kunt u met een formulier van Stichting EPS gratis uw geregistreerde schadevrije jaren bekijken in Roy data.

Schadevrije jaren blijft een probleem 

Wij merken dat schadevrije jaren een erg lastig onderwerp blijft. Het opgeven en omzetten gaat dan ook vaak fout. Hoe komt dat? Wij hebben een top 6 samengesteld van de meest voorkomende problemen: 

Probleem 1: Het aantal schadevrije jaren klopt niet 

Stel: in de centrale database van de verzekeraars staat een ander aantal schadevrije jaren dan u bij ons heeft opgegeven. Wij sturen u dan een mail met het verzoek om dit verschil in aantal jaren uit te leggen. Vervolgens krijgt u 14 dagen de tijd om aan te tonen dat u de schadevrije jaren goed heeft opgegeven. Ons advies: neem contact op met uw vorige verzekeraar. Wijs de verzekeraar er op dat zij uw schadevrije jaren in de centrale database moeten aanpassen. Zijn uw schadevrije jaren binnen 14 dagen aangepast in de centrale database? Dan nemen wij de door u opgegeven jaren en korting gewoon over op uw autoverzekering. Zijn de schadevrije jaren niet gewijzigd binnen 14 dagen? Dan passen we de korting aan naar het werkelijke aantal schadevrije jaren volgens de centrale database. Wij sturen u daar dan natuurlijk een mail over. Als uw vorige verzekeraar de jaren later alsnog wijzigt, dan wijzigen wij de schadevrije jaren ook weer op uw verzekering.

Probleem 2: U weet niet hoeveel schadevrije jaren u overhoudt na een schade 

Een autoverzekering wordt per jaar verlengd. Dat betekent dat uw schadevrije jaren per jaar worden aangepast. Stel: u veroorzaakt op 1 maart 2017 een schade. Uw verzekering loopt tot 1 januari 2018. Dan valt u pas op 1 januari 2018 terug op de bonus-malus-ladder. Wij begrijpen dat dit erg lastig voor u is. Daarom kunt u de volgende tabel als hulp gebruiken: Bedrijfsregelingtabel. In de tabel ziet u hoeveel schadevrije jaren u nog heeft na een schade. Een voorbeeld: u heeft acht jaar schadevrij gereden en veroorzaakt een schade. U valt dan terug naar drie schadevrije jaren. Tip: soms is het voordeliger om de schade zelf te betalen. Zoals u kunt zien in de tabel, zakt u na een schuldschade fors terug in schadevrije jaren en korting. Gaat het om een kleine schade? Dan kan het voordeliger voor u zijn om de schade zelf te betalen. U zakt dan niet terug in bonus-malus-treden en behoudt uw korting en lagere premie. 

Probleem 3: U heeft wel schadevrij gereden, maar uw schadevrije jaren staan niet in de centrale database

U bent een ervaren rijder met heel veel schadevrije jaren, maar u komt niet voor in de database van de verzekeraars. Hoe kan dat? Er kunnen allerlei oorzaken zijn.  

Een paar mogelijkheden:

  • U heeft altijd in een lease auto gereden en koopt nu voor het eerst een privé auto.
  • U bent in het buitenland verzekerd geweest.
  • U bent gescheiden en heeft altijd in de auto van uw partner gereden. 
  • U heeft ergens anders een andere auto verzekerd

Als uw schadevrije jaren niet in de centrale database staan, sturen wij u een mail. U krijgt dan de kans om alsnog uw schadevrije jaren aan te tonen. Bijvoorbeeld: door een verklaring van uw leasemaatschappij. Of een verklaring van de buitenlandse verzekeraar. Wij denken natuurlijk graag met u mee om tot een oplossing te komen. 

Probleem 4: U wilt uw schadevrije jaren overnemen op een nieuwe verzekering 

Heeft u uw vorige verzekering beëindigd? Dan kunt u de schadevrije jaren overnemen naar uw nieuwe verzekering. Let op: dit kan alleen als de vorige verzekering gestopt is. U kunt de schadevrije jaren niet voor beide verzekeringen gebruiken. Het is wel mogelijk om de korting van uw eerste autoverzekering toe te passen op een tweede autoverzekering.

Probleem 5: U wilt de schadevrije jaren van uw eerste auto overnemen op uw tweede gezinsauto 

Heeft u een extra auto in uw gezin? Dan is het mogelijk om de korting van de eerste auto mee te nemen. Uw partner kan de korting van de eerste auto dan meenemen naar de tweede autoverzekering. Hier zijn verschillende voorwaarden aan verbonden. Let op: deze regeling geldt niet voor de auto’s die grotendeels door uw kinderen worden gebruikt.

Probleem 6: U bent langer dan drie jaar niet verzekerd geweest 

Beëindigt u uw autoverzekering en bent u langer dan drie jaar niet verzekerd geweest? Dan begint u bij de aanvraag van een nieuwe autoverzekering weer op nul schadevrije jaren. In uitzonderingsgevallen denken we natuurlijk graag met u mee over een oplossing.

Heeft u een ander probleem met schadevrije jaren?

Staat het antwoord op uw vraag over schadevrije jaren er niet tussen? Stuur dan een mail naar: klantenservice@Verzekeruzelf.nl. We helpen u daar graag verder!