Handleiding

Introductie

Bij Verzekeruzelf.nl kunt u zelf uw verzekeringen beheren in uw persoonlijk digitaal dossier. Dit betekent dat u uw verzekeringen kunt aanvragen, wijzigen of beëindigen per vandaag of een datum in de toekomst. In deze handleiding vindt u een beschrijving hoe u dit kunt doen. 
Hoe kunt u het beste gebruik maken van uw dossier?
Bij ieder bezoek logt u eerst in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. U komt dan in uw persoonlijk digitaal dossier waar u uw verzekeringen kunt beheren en schades kunt melden op elk gewenst moment.

Introductie

Bij Verzekeruzelf.nl kunt u zelf uw verzekeringen beheren in uw persoonlijk digitaal dossier. Dit betekent dat u uw verzekeringen kunt aanvragen, wijzigen of beëindigen per vandaag of een datum in de toekomst. In deze handleiding vindt u een beschrijving hoe u dit kunt doen. 
Hoe kunt u het beste gebruik maken van uw dossier?
Bij ieder bezoek logt u eerst in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. U komt dan in uw persoonlijk digitaal dossier waar u uw verzekeringen kunt beheren en schades kunt melden op elk gewenst moment.

1.1 Nieuwe verzekering afsluiten

Volg deze stappen om een nieuwe verzekering af te sluiten:

* Klik op Alle verzekeringen en kies de verzekering die u wilt afsluiten.
* Klik op Bereken uw premie.
* Vul de gevraagde gegevens in, klik op Bereken uw premie  en daarna op Volgende stap.

U bent nu in stap 2

* Vul de gevraagde gegevens in onder "Nieuw account aanmaken" en klik op Registreren.
* Vul uw persoonsgegevens aan en klik op Volgende stap.
Let op: bent u al klant bij Verzekeruzelf? Dan hoeft u zich niet opnieuw te registreren. U kunt dan inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord.

U bent nu in stap 3

* Controleer de gegevens en vul deze aan.
* Klik op Herbereken en vervolgens op Volgende stap.

U bent nu in stap 4

* Controleer de verzekeringsgegevens.
* Klopt iets niet? Klik dan op Vorige.
* Kloppen alle gegevens? Klik op de Akkoordverklaring.
* De Akkoordverklaring opent in een nieuw venster. Lees deze goed door en klik vervolgens op venster sluiten.
* Klik op Ja, ik ga akkoord om de verzekering af te sluiten.

U heeft gelijk een voorlopige dekking en ontvangt hiervan per e-mail een bevestiging.

2.1 Wijzigen van uw verzekering

Volg deze stappen om uw verzekering te wijzigen:

* Klik op Mijn dossieren vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in.
* Ga naar Mijn verzekeringen en klik op Bekijk.
* Scrol naar beneden en klik op Wijzigen.
* Wijzig de verzekering, klik op Herbereken en op Volgende stap.
* Klik op de Akkoordverklaring. Deze opent in een nieuw venster. Lees de verklaring goed door en klik op Venster sluiten.
* Klik op Ja, ik ga akkoord om de wijziging door te voeren.

Uw nieuwe, gewijzigde verzekering kunt u nu terugvinden onder Mijn verzekeringen. 

Heeft u uw verzekering gewijzigd per een datum in de toekomst? Dan blijft tot die tijd het oude contract actief. Deze kunt u terugvinden in het "Mutatieoverzicht" via Mijn verzekeringen - Bekijk - Mutatieoverzicht.

Verandert de premie door de wijziging? Dan krijgt u bij verlaging de teveel betaalde premie terug. Bij een premieverhoging ontvangt u een extra factuur welke via automatische incasso zal worden afgeschreven.

2.2 Wijzigen van uw gegevens

Volg deze stappen om uw persoonsgegevens te wijzigen: 

* Klik op Mijn dossier en vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in. 
* U komt in "Mijn registratie". Wijzig de gegevens.
* Klik op Bewaren

De wijziging is nu opgeslagen.

2.3 Wachtwoord vergeten en wijzigen

Wachtwoord vergeten
Bent u uw wachtwoord vergeten? Dan kunt u gemakkelijk een nieuwe opvragen. Hiervoor volgt u deze stappen: 

* Ga naar Mijn dossier en klik op Wachtwoord vergeten.
* Vul uw gebruikersnaam óf uw e-mailadres in en klik op Opvragen.
* Binnen 1 minuut ontvangt u per e-mail een nieuw wachtwoord waarmee u kunt inloggen. 
* Kopieert u het wachtwoord? Let er dan op dat u geen extra spatie mee kopieert.

Wachtwoord wijzigen
Voor het wijzigen van het wachtwoord volgt u deze stappen:

* Klik op Mijn dossier en vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in.
* U komt dan in "Mijn Registratie"
* Klik op Wachtwoord wijzigen. 
* Vul het huidige wachtwoord in het twee keer het nieuwe wachtwoord.
* Klik op Opslaan. 

Het nieuwe wachtwoord is nu opgeslagen.

3.1 Bij aankoop van een nieuwe auto 

Wanneer u uw auto inruilt, kunt u uw bestaande verzekering wijzigen. U hoeft dan geen nieuwe verzekering aan te vragen. Door het wijzigen van uw verzekering blijft uw polisnummer gelijk en gaat u onafgebroken door met het opbouwen van de schadevrije jaren.

Volg deze stappen om uw verzekering te wijzigen:

* Klik op Mijn dossier en vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in.
* Ga naar Mijn verzekeringen en klik op Bekijk.
* Scrol naar beneden en klik op Wijzigen.
* Wijzig de verzekering, klik op Herbereken en op Volgende stap.
* Klik op de Akkoordverklaring. Deze opent in een nieuw venster.
* Lees de verklaring goed door en klik op Venster sluiten.
* Klik op Ja, ik ga akkoord om de wijziging door te voeren.

Uw nieuwe, gewijzigde verzekering kunt u nu terugvinden onder "Mijn verzekeringen". 

Heeft u uw verzekering gewijzigd per een datum in de toekomst? Dan blijft tot die tijd het oude contract actief. Deze kunt u terugvinden in het "Mutatieoverzicht" via Mijn verzekeringen - Bekijk - Mutatieoverzicht.

Verandert de premie door de wijziging? Dan krijgt u bij verlaging de teveel betaalde premie terug. Bij een premieverhoging ontvangt u een extra factuur welke via automatische incasso zal worden afgeschreven.

4.1 (Direct) beëindigen van uw verzekering

Volg deze stappen om uw verzekering te beëindigen:

* Klik op Mijn dossier en log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
* Ga naar Mijn verzekeringen en klik op Bekijk voor de verzekering die u wilt beëindigen. 
* Scrol naar beneden en klik op Beëindigen.
* Wijzig eventueel de beëindigingsdatum en vul de "Reden van beëindiging" in. 
* Klik op Ja, ik wil beëindigen om de verzekering definitief te beëindigen.

Uw contract blijft zichtbaar, met een andere status, in uw digitaal dossier onder Mijn verzekeringen.

Heeft u te veel premie betaald? Dan storten wij dit terug op uw rekening. 

Let op: een beëindigde verzekering kan niet worden hersteld.

5.1 Autoruitschade 

Is uw auto Beperkt Casco of Volledig Casco verzekerd? Dan bent u verzekerd voor ruitschade. Wij adviseren u de schade via Glasgarant te laten herstellen. Dit werkt als volgt: 

* Kijk op www.glasgarant.nl
* Ga naar "Zoek bedrijven" en vul de cijfers van uw postcode in.
* Klik vervolgens op Zoeken. U krijgt een lijst met de dichtstbijzijnde herstellers.
* U maakt een afspraak en uw autoruit wordt professioneel vervangen of gerepareerd.

Uw voordelen bij reparatie via Glasgarant: 
- Verlaging van uw eigen risico (zie uw polisvoorwaarden of groene kaart).
- Rechtstreekse afwikkeling van de schade met de verzekeringsmaatschappij (u betaalt uitsluitend het eventuele eigen risico aan de hersteller).
- Minimaal 12 maanden garantie op de uitgevoerde ruitreparatie en minimaal twee jaar op ruitvervanging.

5.2 Schade melden

Volg deze stappen om een schade te melden in uw digitaal dossier:

* Klik op Mijn dossier en log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
* Ga naar het tabblad Mijn schades en klik op Nieuwe schade.
* Vul de schadedatum in en selecteer de verzekering waarop u de schade wilt melden.
* Klik op Verder.
* Vul de ontbrekende gegevens in. Let op: om de schademelding te kunnen afronden moeten alle velden zijn ingevuld. 
* Na het invullen van de gegevens verschijnt de tekst: "Bovenstaande vragen heb ik naar beste weten en overeenkomstig de waarheid ingevuld". Vink het vierkantje aan.
* Klik op Verzenden

U heeft uw schade gemeld. Wij laten u zo spoedig mogelijk, per telefoon of e-mail, weten welke acties wij gaan ondernemen.