Het coronavirus, ook wel COVID-19, beheerst onze dagelijkse levens. Het bedrijfsleven werkt vanuit huis, horeca sluit de deuren en de sportwereld ligt plat. Die langverwachte vakantie die u al een tijdje geleden geboekt hebt, komt misschien wel te vervallen. Fijn als u dan goed geïnformeerd wordt door uw verzekeraar.
Op deze pagina informeren wij u over corona en uw reis- en annuleringsverzekering. Door de verschillende dekkingen is één uitleg niet voldoende. Daarom behandelen we de meest gestelde vragen.
Biedt het calamiteitenfonds uitkomst in deze situatie?
Kort gezegd: nee. Er is geen garantieregeling vanuit het Calamiteitenfonds als het gaat om het Coronavirus. Er is namelijk geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit is: “Een door molest (conflict) of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis”.
Meer informatie? Bekijk de website van het Calamiteitenfonds.
Wanneer biedt de annulerings- of reisverzekering dekking?
Kan ik mijn annulerings- of reisverzekering met terugwerkende kracht wijzigen?
Biedt uw huidige verzekering niet de juiste dekking in uw geval? Dan is het niet mogelijk om uw verzekering met terugwerkende kracht te wijzigen. De dekkingen zoals vermeld op uw polisblad zijn dan van kracht. Het tussentijds wijzigen van uw verzekering zorgt dus niet alsnog voor dekking.
Wanneer biedt de annulerings- of reisverzekering géén dekking?
Wat kan ik in deze situaties doen?
Natuurlijk is het mogelijk dat uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij u in bovenstaande situaties kan helpen. Neem daarom contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Een voorbeeld is een negatief reisadvies. De reis- en annuleringsverzekering bieden in dit geval geen dekking. Echter krijgt u vaak vanuit uw reisorganisatie of vluchtmaatschappij (gedeeltelijk) uw geld terug, of u mag uw reis omboeken.
Let op! In de annuleringsverzekering zit een optie voor de dekking “Terreuraanslagen & Natuurrampen”. Het coronavirus valt niet onder een terreuraanslag of natuurramp, dus deze aanvullende dekking biedt geen dekking bij het annuleren van uw reis.
Wat moet ik doen als ik (ernstig) ziek wordt tijdens mijn reis?
Wordt u of uw medeverzekerde ernstig ziek tijdens uw reis? Met een medische verklaring is het mogelijk om aanspraak te maken op uw reis- en/of annuleringsverzekering. Neem contact op met uw verzekeraar via het alarmnummer wat in uw polis staat. Niet in staat om zelf contact op te nemen? Laat dan uw reisgezelschap of iemand vanuit huis contact opnemen.
Geen medische verklaring? Dan raden wij u aan om contact op te nemen met uw reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij. Misschien kunnen zij iets voor u betekenen!
Ik ga later dit jaar op reis naar een regio waar nu het coronavirus heerst. Moet ik nu al annuleren door het virus?
Houd het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken nauwlettend in de gaten. Vragen over het reisadvies? Neem dan 24/7 contact op met het Ministerie van Buitenlandse Zaken via telefoonnummer +31 (0)24 7247247.